47 millions de pressupost per al servei de teleassistència de la Diputació de Barcelona

|

La Diputació de Barcelona presta el Servei Local de Teleassistència (SLT) per a tots els municipis de la província, amb l’excepció de la ciutat de Barcelona, on aquest servei l’ofereix l’Ajuntament. Actualment, hi ha 90.476 persones usuàries, la qual cosa representa una cobertura del 12,50% sobre les persones majors de 65 anys. Des de l’any 2005, any d’inici de la seva prestació, un total de 210.616 persones han estat usuàries d’aquest servei.


A partir de l’1 de maig, la prestació del Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona per al període 2021-2023 el durà a terme l’empresa Televida Servicios Sociosanitarios, S.L.U (Tunstall Televida, que ja n’era la prestadora). Aquest nou contracte, que és prorrogable fins al 2025, comportarà l’impuls del procés de digitalització del servei que aprofitarà el context de desenvolupament i transformació de les xarxes i infraestructures de les telecomunicacions per millorar la vida de les persones. La voluntat és arribar a les 105.000 persones usuàries durant el període del contracte.


El pressupost del Servei Local de Teleassistència per aquests tres anys vinents és de 46.877.714,10 euros, dels quals la Diputació de Barcelona n’aportarà 22.032.535,60 euros (el 47%) i 24.845.188,50 euros seran aportats pels ajuntaments (53%).            


Segons ha subratllat avui la diputada de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, durant una roda de premsa a la seu de la corporació de Can Serra de Barcelona, «presentem la nova etapa del Servei Local de Teleassistència, que ara és Teleassistència Avançada, i que està centrada en les millores  vinculades a la digitalització i de resposta a les necessitats de les persones beneficiàries del servei, que no només són persones grans, sinó també aquelles que tinguin algun tipus de dependència».




Teleassistencia alta 1


@DiputacióBarcelona


El 74,2% de les persones usuàries del servei són dones, i el 49,6% té més de 85 anys. Un 40,2% té entre 75 i 85 anys, i només un 2,6% no arriba als 65 anys. Pel que fa a les característiques de la llar, la meitat de les persones viuen soles.  El nivell de suport bàsic és el més habitual entre les persones usuàries i el d’alt risc el menys freqüent (2% del total).


Digitalització del Servei Local de Teleassistència

La digitalització permetrà obrir el servei a funcions com el monitoratge o la predicció de comportaments entre les persones usuàries més vulnerables, claus per a la detecció de riscos, així com disposar de noves possibilitats de comunicació per a la persona usuària i el seu entorn, que facilitaran la seva atenció i una anticipació a les seves necessitats.


En aquesta línia, s’ampliarà la tecnologia complementària orientada a reforçar la detecció de riscos a la llar, com incendis o fuites de gas, (es passarà dels 20.800 dispositius actuals a 47.100, que estaran installats el 2023), i sobre la salut de la persona, amb dispositius funcionals per detectar una caiguda, per exemple. (Aquest aparell està integrat al penjoll del botó vermell i permet detectar caigudes de forma automàtica sense necessitat de prémer el botó).


També es posaran detectors de presència, com ara els detectors de mobilitat/passivitat o els detectors d’obertura de portes, normalment installats a la nevera o microones, que es programen per activar una alerta en cas d’inactivitat en un període de temps.


Així mateix, s’installaran kits de sensors intelligents interconnectats que informen de forma contínua i permeten establir patrons i alertes automàtiques de risc (varies activacions de passivitat en poc temps pot indicar que la persona està sense menjar o si roman més temps de l’habitual al llit o al sofà pot ser un indici de depressió). Serà un projecte basat en la intelligència artificial que suposarà tenir 3.000 domicilis intelligents en 3 anys i installar aproximadament 18.000 dispositius.


Teleassistencia alta 4


@DiputacióBarcelona


L’accessibilitat universal és un altre dels objectius d’aquest període per tal que el servei pugui ser utilitzat per persones dependents i/o amb discapacitat. Es tracta d’unitats domiciliàries i de control remot adaptades: substitució de locucions de veu per beeps/xiulets, polsador easy press, activació per bufada o aspiració, entre d’altres.


Per rebaixar la sobrecàrrega de les persones cuidadores s’implementarà un sistema avançat de suport nocturn a través de la installació de camins de llums per prevenir caigudes durant la nit i dispositius de detecció d’enuresi o d’ocupació de llit i/o sofà.


«Aquests dispositius IP, -ha explicat Lluïsa Moret-, els tindran el 35% dels usuaris el 2023, però aquesta és només una primera fita. La voluntat és que l’acabin tenint el 100% dels usuaris, per bé que és una tecnologia amb una certa complexitat que requereix d’un temps per implantar. La idea és arribar al 100% dels usuaris el més aviat possible».


Teleassistencia alta 3


@DiputacióBarcelona


Més unitats mòbils:

El SLT disposa actualment de 29 unitats mòbils: 16 de primera resposta, que són les que atenen emergències i contingències, i tenen base territorial actualment a Badalona, Berga, Calella, Granollers, Hospitalet de Llobregat, Igualada, Manresa, Martorell, Mataró, Sant Celoni, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Terrassa (Mancomunitat), Vic, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú; i 13 de segona resposta, que ara es duplicaran i n’hi haurà un total de 26. 


També, hi ha novetats respecte la teleassistència mòbil, que es complementarà amb més prestacions com la geolocalització


En aquest sentit, ha comentat la diputada de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar,«comencem a explorar el monitoratge com una experiència pilot a través de la geolocalització del  mòbil de l’usuari. L’objectiu és que l’autonomia personal no es quedi al domicili; sinó que també sigui comunitària. Aquesta lògica ens pot ajudar, per exemple, en els primers estadis d’una malaltia com l’Alzheimer. Hem de pactar, però, els perfils amb els ajuntaments i també necessitem el permís de l’usuari o de la seva família».


Una altra de les novetats més importants és que les trucades de les persones usuàries al servei passaran a ser gratuïtes i s’articularan a través d’una línia 900 de xarxa intelligent. El cost d’aquesta línia, uns 600.000 euros, serà assumit per la Diputació.


També es millorarà la plataforma web per a la gestió municipal que esdevindrà més eficient i oferirà als ajuntaments noves funcionalitats i eines de participació en una aposta clara per la transparència i l’impuls que es vol donar al treball amb el territori.


«Hem de fer que el servei creixi i que beneficiï quantes més persones millor. Des de la Diputació acompanyarem els ajuntaments en aquest camí i continuarem impulsant diferents actuacions adreçades a facilitar i ampliar les vies d’accés al servei, simplificar els tràmits burocràtics, implementar mecanismes de copagament o disposar de la informació necessària per identificar les persones amb dependència i/o discapacitat», ha conclòs la diputada de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar, Lluïsa Moret.




COMENTAR

Pressdigital
redaccio@vilapress.cat
Powered by Bigpress
RESERVADOS TODOS LOS DERECHOS. EDITADO POR COIGES GLOBAL BUSINESS SIGLO XXI SL
Mapa Web Aviso legal Cookies Consejo editorial